درباره ي مواظبت و محافظت از خون مردم در فرازهای
پیشین به تفصیل سخن رفت و بیان شد که بر همه ي مسئولین و فرماندهان فرض است که
حریم حرمت خون بیگناهان را با تمام وجود پاس دارند.
زیرا، قرآن شریف فرموده است:
مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ
فیِ الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً
اما، دومین نکته ای که امام صادق (علیه السلام) به
آن اشاره می کنند، جلوگیری از آزار و اذیت مردم است که از نظر شرع مقدس اسلام
«ظلم» محسوب شده و حرام است. البته، ظلم دارای مصادیق مختلفی است که از جمله ي آنها
«ظلم در اموال»، «ظلم در دماء» و «ظلم در فروج» را می توان برشمرد.
همانگونه که در جلد اول این کتاب (جبهه و جهاد اکبر)
اشاره رفت، حق مردم بسیار با اهمیت است و در روز قیامت از ذره ای از آن نخواهند
گذشت. روز قیامت در 70 گردنه و جایگاه به محاسبه ي انسان می پردازند. سخت ترین
موقعیت وقتی است که از حق مردم سئوال می شود، چه در همه ي «عقبات» ملائکه و
مأمورین الهی بازپرسی و محاسبه می کنند، مگر آنجا که از حق مردم سئوال می شود که
این مورد را خداوند تبارک و تعالی به عهده دارد و قسم یاد کرده است که از حق مردم
نخواهد گذشت.[1]
امام صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه شریفه «إِنَّ
رَبَّکَ لَبِالْمِرْصاد»[2] فرموده است: «مرصاد عقبه ای است که در آن از حق مردم
سوال می شود».[3]
پي نوشت ها:
[1]. مضمون حدیث: «به عزّت و جلالم اگر از حقّ خودم
بگذرم از حق الناس، هیچگاه نخواهم گذشت.» (از احادیث قدسیه)
[2]. سوره ي فجر، آیه 14
[3]. عن الصّادق علیه
السّلام، اِنَّهُ قال: المِرصاد قَنظَرَهٌ عَلَی الصِراطِ، لا یَجوزها عبد
بمُظلَمِة عَبد(تفسیر نور الثقلین، جلد 5، ص 573) (مرصاد پلی است بر روی صراط که
هیچ بنده ای با ظلم از روی آن نتواند گذشت.)